نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2007
-
الف
+

زبان شناس مشهور تاجیکستان درگذشت

«مکرمه قاسم آوا» زبان شناس مشهور «تاجیکستان» به عمر 78 سالگی در گذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «مکرمه قاسم آوا »زبان شناش مشهور  و  عضو وابسته فرهنگستان علوم تاجیکستان به عمر 87 سالگی درگذشت.

بانو « قاسم آوا» که نزدیک به 60 سال استاد زبان فارسی تاجیکی در دانشگاه ملی این کشور بود، در شهر «دوشنبه» درگذشتو پیکر وی پس از تشییع در آرامگاه «سرآسیای» شهر دوشنبه به خاک سپرده شد.

وی در مدت فعالیت خویش در این دانشگاه همزمان با تدریس زبان فارسی تاجیکی چند اثر ارزشمند نوشته است که بیشتر به تحقیق متون فارسی گذشته اختصاص داشت.

در ســال هاى دهه 90 میلادی و بعد از اســتقلال تاجيكســتان، زبانشناسى تاجيكى با رهبرى «خانم قاسم آوا»، در قالب جرياني جديدبه حيات خود ادامه داد.

بانو « قاســم آوا» اعتقاد داشــت تا زمانى كه خصوصيت هاى زبان تاجيكى را در طول تاريخ نياموزيم و با آثار خلق شده در طول اين دوره آشنا نشويم، نمى توانيم زبــان امروزى تاجيكى را بياموزيم.

 ايشــان شــاگردان خود را به آموزش آثار شاعران كلاسيك ترغيب می کردند و به تبــع آن، آثار علمى زيادى در بخش شــعر فارســى، از «رودكى« تا «صائب»تالیف شده است.

به نقل از سایت رسمی موسسه فرهنگی اکو، از جمله  آثار این زبان شناس تاجیکستانی می توان به «متن کلاسیک»،« نثر ساده فارسی بر اساس سیاست نامه»، «قابوسنامه و سفرنامه»، «الفبای عربی و قواعد املای آن در زبان تاجیکی »و «فرهنگ روسی و تاجیکی »اشاره کرد.

بیش از 40 زبان شناس از جمله از جمهوری اسلامی ایران تحت راهنمایی این دانشمند، رساله های دکتری خویش را دفاع کرده اند.

م آ

نظر شما
ارسال نظر